Servus

Hej bloggen! Har mycket att stå i; annat språk, nya vanor och nya miljöer. Jag har svårt för anpassningsperioder, även om det brukar gå ganska fort så är jag ett kontrollfreak, vilket innebär att när jag inte har koll på saker blir jag lätt osäker.

I lördags landade jag på München Flughafen strax efter fyra, därefter bar det av till Höhenkirchen-Siegertsbrunn vilket tog ungefär en halvtimme att ta sig till. Byn jag bor i har ca 10 000 invånare och är delad på mitten av S-Bahn (tåget), så jag bor på Siegertsbrunn sidan. Jag lämnade av mina saker och så åkte vi och åt på en lokal Biergarten, jag drack Radler (öl blandat med lemonad - jaja jag vet vad ni tänker, men ett steg i taget) och åt pasta. Senare på kvällen skrev jag även på kontraktet som går ut i sommar nästa år - nu är mitt år igång alltså!

I söndags åkte vi tidigt hemifrån för att besöka Königsee som ligger nära gränsen till Österrike. En stor sjö med klarblått vatten emellan stora berg som vi åkte på, riktigt sagolikt var det...! Jag fotade inte särskilt mycket, ville mest bara ta in allt. Vi vandrade sedan i ca 2 timmar upp och ner för ett av bergen, vilket var mycket ansträngande men både Patrick och Charlotte tävlade ofta om vem som var snabbast och det var svårt att hänga med haha... Supervarmt var det, 32 grader och säkert mer i solen så vi fick nog efter ett tag och begav oss hemåt. Resan hem tog ca 3h pga bilköer så det blev många omgångar bilbingo.

Idag har jag blivit visad runt lite i byn, handlat nödvändiga ateraljer, skrev in mig i kommunen och sedan cyklade vi ner till tågstationen för att ta S-bahn in till stan. Där gick vi av på Marienplatz och tittade på Frauenkirche, sedan gick vi till Dallmayr som är ungefär som ett litet KaDeWe (som finns i Berlin). Därefter gick vi och åt och sedan åkte vi till Olympiapark för att åka upp i Olympiaturm, vilket också är ungefär som ett litet Fernsehturm! Såg även BMW-Welt på vägen. Vi njöt av utsikten medan vi åt glass i restaurangen och Patrick var så begeistert över att se bort till Allians Arena där Bayern München spelar - han är en äkta fotbollsnörd. Nu är jag äntligen hemma igen efter en lång dag, har fortfarande en del saker att fixa som tyskt bankkonto och tyskakurser. Imorgon är första riktiga jobbdagen och jag har redan blivit beordrad att ta barnen till simträning på eftermiddagen - wish me good luck!